A vírus miatti korlátozásokat részben feloldották, azonban rengeteg autó továbbra sem jelenik meg a műszaki vizsgán – jelezték partnereink.
Sokan nincsenek tisztában azzal, hogy baleset esetén a biztosító hogyan jár el érvénytelen műszaki vizsgával közlekedő, balesetet okozó járművek esetében.
Vajon, hogy történik a kárrendezés?
Utána jártunk és megkérdeztük az Aegon Biztosító szakértőjét, aki készségesen az alábbi tájékoztatást adta részünkre:
A kárrendezés tekintetében a biztosítónak nem a műszaki érvényességéről szóló papír számít, hanem a gépjármű tényleges állapota (koronavírusos helyzettől függetlenül is). Súlyosan elhanyagolt műszaki állapot esetén is térít a biztosító a károsultnak, azonban 1,5 millió Ft-ig visszaköveteli azt az üzemben tartótól.
Úgy gondoljuk, hogy e törvényi szabályon nem is indokolt lazítani, hisz nincs az a veszélyhelyzet, ami súlyosan elhanyagolt műszaki állapotú autók forgalomban való részvételét indokolná.
Gfbt. 15. § A biztosítás nem terjed ki arra a kárra, amely
- a)a károkozó gépjárműben elhelyezett tárgyakban keletkezett, ha ezek nem a gépjárművel utazók személyi használatára szóló tárgyak;
- b)a károkozó gépjárműben keletkezett;
- c)a károkozó gépjármű biztosítottjainak egymással szembeni igényéből származó dologi kárként, illetve elmaradt haszonként keletkezett;
- d)sugárzó, toxikus anyagok és termékek hatására, vagy az egészségügyi hatóságok részéről a sugárzás káros hatásainak megszüntetését célzó intézkedések folytán keletkezett;
- e)a gépjármű balesete nélkül az út burkolatában keletkezett;
- f)a gépjármű – forgalomban való részvétele nélkül – munkagépként való használata során keletkezett;
- g)álló gépjárműre fel-, illetve arról való lerakodás következtében keletkezett;
- h)üzemi balesetnek minősül, és a gépjármű javítási vagy karbantartási munkái során keletkezett;
- i)gépjárműverseny vagy az ahhoz szükséges edzés során következett be;
- j)környezetszennyezéssel a gépjármű balesete nélkül keletkezett;
- k)a gépjármű üzemeltetésével egyéb vagyontárgyban folyamatos állagrongálással okozott, illetőleg állagromlásból adódott;
- l)háború, háborús cselekmény, terrorcselekmény következményeként keletkezett.
Visszkereset:
- §(1)A biztosító, a Nemzeti Iroda, valamint a 36. § (6) bekezdésében meghatározott előlegezés esetén a Kártalanítási Számla kezelője az általa kifizetett kártérítési összeg megtérítését követelheti:[1]
- a)attól a vezetőtől, aki a gépjárművet az üzemben tartó vagy az egyébként jogosan használó engedélye nélkül vezette;
- b)a biztosítottól, több biztosított közös károkozása esetén bármelyiküktől, ha a kárt jogellenesen és szándékosan okozták;
c)[2] a vezetőtől, ha a gépjárművet alkoholos vagy a vezetési képességre hátrányosan ható szertől befolyásolt állapotban vezette, illetve bármely biztosítottól, ha a gépjármű vezetését ilyen személynek adta át, kivéve, ha bizonyítja, hogy a vezető alkoholos vagy a vezetési képességre hátrányosan ható szertől befolyásolt állapotát nem ismerhette fel;
- d)a vezetőtől, ha a gépjármű vezetésére jogosító engedéllyel nem rendelkezett, illetve bármely biztosítottól, ha a gépjármű vezetését ilyen személynek adta át, kivéve, ha bizonyítja, hogy a gépjárművet engedéllyel vezető esetében a gépjárművezetői engedély meglétét alapos okból feltételezte;
- e)az üzemben tartótól, ha a balesetet a gépjármű súlyosan elhanyagolt műszaki állapota okozta;
- f)a vezetőtől, ha a kárt segítségnyújtás elmulasztásával, illetve foglalkozás körében elkövetett szándékos veszélyeztetéssel okozta;
- g)az üzemben tartótól, illetve a vezetőtől, ha a szerződés megkötésekor, a biztosítási esemény bekövetkezésekor, vagy egyébként terhelő közlési, változásbejelentési, kárbejelentési kötelezettségét nem teljesítette, oly mértékben, ahogyan ez a fizetési kötelezettséget befolyásolta.
(2)[3] Ha a biztosított az (1) bekezdés c) pontjában, valamint a vezető az f) pontban felsorolt esetekben köteles a megtérítésre, a teljesített szolgáltatások keretei között egy biztosítási eseménnyel kapcsolatban a biztosító, a Nemzeti Iroda, valamint a Kártalanítási Számla kezelője legfeljebb 5 millió Ft-ig érvényesítheti követelését.
(3)[4] Ha a biztosított az (1) bekezdés d) pontjában, valamint az üzemben tartó az (1) bekezdés e) pontjában meghatározott esetben köteles a megtérítésre, a teljesített szolgáltatások keretei között egy biztosítási eseménnyel kapcsolatban a biztosító, a Nemzeti Iroda, valamint a Kártalanítási Számla kezelője legfeljebb 1,5 millió Ft-ig érvényesítheti követelését.
(4) Ha az üzemben tartó, illetve a vezető bizonyítja, hogy az (1) bekezdés g) pontjában meghatározott kötelezettségét nem szándékosan szegte meg, a biztosító, a Nemzeti Iroda, valamint a Kártalanítási Számla kezelője követelését az általa teljesített szolgáltatás keretei között legfeljebb 500 ezer Ft-ig érvényesítheti.
(5) Az elhunyt biztosított örököseivel szemben a biztosító, a Nemzeti Iroda, valamint a Kártalanítási Számla kezelője nem érvényesíthet megtérítési igényt.
Fontos, hogy ne felejtsük el azonban azt sem, hogy károkozás esetén a biztosító saját igazságügyi szakértője bevonásával vizsgálja a gépjármű műszaki állapotát is!
Köszönjük Drevenka Editnek a Aegon Biztosító PR igazgatójának a szíves tájékoztatást.
Oszd meg információnkat a Facebook-on, hogy minél több autótulajdonoshoz eljussanak!
Kép forrása: https://pixabay.com/hu/photos/baleset-cserbenhagy%C3%A1sos-b%C5%B1n%C3%B6z%C3%A9s-1497295/