Gépjármű diagnosztikai mérés

Gépjármű diagnosztikai mérés

Biztosan Veled is előfordult már, hogy gépjárműveden olyan hibák jelentek meg, melyek szemmel nem láthatók. A jobbik eset az, ha a műszerfalon a visszajelző figyelmeztet bizonyos hibákra, de mi van, ha nem?

Ebben az esetben nagyon jó szolgálatot tehet a gépjármű diagnosztikai mérése.

Mi a diagnosztika jelentése: valamely folyamat elindító okának megállapítása, felismerése, illetve megkülönböztetés.

A gépjármű diagnosztika a műszaki diagnosztika egyik alkalmazása. A gépjárműveket élettartamuk, üzemeltetésük során általában két okból vetjük rendszeresen vagy időszakosan műszeres – ezen belül diagnosztikai módszerekkel végzett – vizsgálat alá.

 A gépjármű diagnosztika is két főcsoportra osztható:

  1.  nem fedélzeti diagnosztika ( a nem fedélzeti /off-board)/diagnosztikai állapotvizsgálathoz szükséges hardver és szoftver   elemek (mérőmű, illetve jeladó, mérésvezérlés, mért adat-kiértékelés) a gépjármű, illetve alrendszereinek nem integrált   elemei. A mérőeszközöket a rendszerhez a vizsgálat időtartamára csatlakoztatni kell.).
  2.  fedélzeti diagnosztika (a fedélzeti diagnosztikai /on-board diagnosztika/ állapotvizsgálat a gépjármű-irányított rendszereinek saját funkciója. A diagnosztikai állapotvizsgálathoz szükséges hardverelemek (mérőmű, illetve jeladó) és a szoftver (mérésvezérlés, mért adat-kiértékelés, információtárolás) a gépjármű egészének, illetve alrendszereinek integrált elemei. A mérések a rendszerben folyamatosan vagy periodikusan történnek, a mérésadat-feldolgozásra és kiértékelésre időközönként kerül sor. A felismert hiba azonosítóját (a hibakódot és paraméter környezetét) a hibatárban, későbbi kiolvasás céljából (karbantartási és/vagy hatósági ellenőrzési indokkal), megőrzik. A rendszerteszter a gépjármű irányítóegységeit az egy, többnyire közös diagnosztikai csatlakozón keresztül éri el. A mérések a rendszerben folyamatosan vagy periodikusan történnek, a mérésadat-feldolgozásra és kiértékelésre időközönként kerül sor.).

A diagnosztikai információk elérése

Globális határfelület (a jármű egészét burkoló felület a globális határfelület).  A globális határfelületen geometriai, kinetikai tulajdonságokat és emissziós jellemzőket mérhetünk.

Geometriai jellemzők:  – kerék és tengelyhelyzetek,

Emissziós jellemzők: – gáz és részecske kibocsátás, – zajkibocsátás, – ultrahang, – elektromágneses sugárzás (radar rádióhullámok), – hősugárzás (radiáció), – fénykibocsátás.

Kinetikai jellemzők: – keréken leadott vonóerő, – fékerő, – oldalvezető erő.

Egyes alrendszerek határfelületéről is vehetők le az információk, ha azok önálló vizsgálócsatlakozókkal, mérőcsatlakozókkal rendelkeznek.

A személygépjárművekben az irányított rendszerek I/O adatkapcsolata (kommunikációja) egy helyen, egy közös (központi) diagnosztikai csatlakozóban (DLC – Diagnostic Link Connector, OBD-csatlakozó, CARB csatlakozó) érhető el.

A belső égésű motorok nem fedélzeti (off-board) diagnosztikai vizsgálata:

  • A motor kimenő (output) jellemzőinek a vizsgálata. A külső (teljes terhelésű) motorkarakterisztikák (forgatónyomaték, teljesítmény) felvétele, illetve a mechanikai veszteség meghatározása.
  • Stacioner mérés. Az effektív jellemzők (forgatónyomaték, illetve teljesítmény) meghatározása választható, állandósult fordulatszámú és terhelésű üzemállapotokban.
  • Instacioner mérés (monoton növekvő, illetve monoton csökkenő motor fordulatszámú mérés).
  • A hengertömítettség mérés célja az, hogy a hengerteret határoló elemek záróképességét ellenőrizzük. Melyek ezek a tömítések? – a hengerfej tömítés, – a szelepülés-szeleptányér tömítés-párja, – a dugattyúgyűrű, dugattyúgyűrű horony, hengerfal csoport elemei, – az előkamra tömítése, – a gyújtó- és izzógyertya ülés és menettömítése, – a dízelporlasztó üléstömítése. A hengertér tömítettségét diagnosztikai módszerekkel vizsgáljuk és minősítjük.
  • Kartergáz mennyiség mérés (a hengertérből a motor forgattyúházába a dugattyú mellett átáramló gázt nevezzük kartergáznak (angolul blow-by gas). A kartergáz mérés ajánlott motorfelújító üzemekben a motor végátvételi ellenőrzésénél, ajánlott továbbá motor féktermi tartampróbák során, ahol egy hirtelen bekövetkező gyűrűövi sérülés azonnal detektálható, illetve minden olyan mérésnél, például olajfogyasztás mérésnél, ahol a kartergáz mennyisége, alakulása meghatározó szerepet játszik. A kartergáz mérést célszerű görgős jármű fékpadi terheléssel végezni, egy célszerűen kiválasztott fordulatszám-kerék teljesítmény beállítási adatpárnál (v = állandó karakterisztika mentén).
  • A nyomásveszteség-mérés: a nyomásveszteség-mérés eljárása a hengertérből kiáramló levegő „elszökésének” mértékét tárja fel.
  • Sűrítési csúcsnyomás-mérés: a sűrítési vagy kompresszió csúcsnyomás (vagy végnyomás) mérés a hengertömítettség megállapításának a belső égésű motorokkal egyidős mérési módszere, melyet a gyártók mind a mai napig ajánlanak és határérték adatot adnak meg. A hengertérben kialakuló sűrítési csúcsnyomást az indítómotorral forgatott üzemállapotban mérjük.
  • Hengerfej tömítés gázáteresztés vizsgálat: a hengerfej tömítés mellett a hengertérből a tömítésre ható nem kellő összeszorító erő vagy a tömítés átégése miatt, gáz áramolhat ki.
  • Hengerüzem összehasonlító mérések: a hengerüzem összehasonlító mérések (hengerteljesítmény különbségmérés) célja, hogy a többhengerű motorok hengerenkénti munkáját, azok azonossága alapján vessük össze.
  • Külső hajtású mérések: a külső hajtás vagy hideg forgatás a motordiagnosztikában a motor indítómotorjával forgatott állapotát jelenti. Az indítómotorral forgatott állapot egyrészről a hengertömítettséggel, a szívó és kipufogó oldali áramlási viszonyokkal összefüggő vizsgálatokra ad lehetőséget, másrészről az akkumulátor és az indítómotor áramkörének terheléses vizsgálatát teszi lehetővé.
  • Relatív kompresszió mérés: a relatív, elektronikus kompresszió mérés, mely a hengertömítettség állapotát a kompresszió munkán keresztül értékeli. A hengerenkénti sűrítési munkák egybevetése a hengertömítettség eltérésre utaló információt szolgáltat.
  • Gázlengés mérés: Kipufogógáz gázlengés mérés. A motor ciklikus üzeme a kipufogórendszerben gázlengést gerjeszt. Indítómotorral forgatott állapotban, teljes fojtószelepnyitás mellett (e-gáznál a nyitási feltételeket meg kell vizsgálni) a nyomáslengés a kipufogócső végén mérhető.
  • Motorüzemi henger-összehasonlító mérések.
  • Hengerüzem lekapcsolási eljárások.
  • Gyújtásvizsgálat (gyújtási energia tárolás, átalakítás ellenőrző vizsgálata, gyújtásidőzítés ellenőrzése, gyújtórendszerben a villamos energia változás folyamatának diagnosztikai ellenőrzése, oszcilloszkópos gyújtásvizsgáló műszeregység csatlakoztatása).
  • Az áramellátó- és indítórendszer diagnosztikai vizsgálata (akkumulátor indítóképességének vizsgálata, az indítórendszer komplex diagnosztikai vizsgálata, a generátor vizsgálata, a szabályozott feszültség mérése).

 

Fékberendezések diagnosztikai vizsgálata:

  • közúti fékvizsgálat: gépjárművek fékezési tulajdonságainak a vizsgálata
  • műhely feltételek között végzett fékvizsgálat: fékerő mérés
  • ráfutólapos fékerő mérés
  • görgős fékerőmérő berendezés

Fényvető-diagnosztika: A fényvető (lámpatest) helyes beállítása a fénykéve gyári, illetőleg hatósági (határérték) előírásoknak megfelelő vetítési irány-helyességét jelenti. A beállítást illetően az alapelvek azonosak, de minden egyes rendszer ellenőrzésénél a gyári előírásokat kell szigorúan figyelembe venni.

Görgős jármű fékpad

A görgős gépjármű fékpad a gépjármű álló helyzetében teszi lehetővé a hajtáslánc országúti haladásának megfelelő üzemét, azáltal, hogy a hajtott kerekek görgőkön futnak. A gépjármű fékpad – aktív és/vagy passzív gépi terheléssel – terheli a gépjármű hajtásláncát, ezzel különböző keréksebességek és keréknyomatékok állíthatók be.

A görgős fékpadi, fenntartóipari vizsgálatok lehetséges céljai:

  • motor terhelt állapotában alrendszerek diagnosztikai vizsgálatainak végzése,
  • a hajtáslánc terhelt állapotában alrendszerek diagnosztikai vizsgálatainak végzése, – a hajtáslánc széles fordulatszám/keréksebesség tartományában diagnosztikai és funkcióvizsgálatok végzése,
  • gyári adat ellenőrző (garanciális ellenőrző) terheléses (teljesítmény, nyomaték) vizsgálatok,
  •  javítás (tuning) visszaellenőrző vizsgálatok.

 

Forrás: https://oszkdk.oszk.hu/

Kép forrása: getty image

Írd meg nekünk, ha elégedett vagy ezzel a partnerrel!

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hol tudunk biztosítani műszaki vizsgát?
Csak válassz a települést vagy egy budapesti kerültet, ahol műszaki vagy eredetiségi vizsgát szeretnél és már mutatjuk is legkorrektebb partnereket

Segíthetünk? +36 70 420 9224