A fék a járművek, gépek mozgásának lassítására, megállítására, és esetenként álló helyzetben rögzítésére szolgáló szerkezet.
A biztonságos közlekedéshez nélkülözhetetlen, hogy a vezető mindig naprakész legyen gépjárműve aktuális állapotáról. A fékbetétek kopását jelző berendezéseknek köszönhető, hogy a jármű vezetője mindig működés biztos fékekkel tud közlekedni.
A fékrendszer kifogástalan működéséhez fokozottan ügyelni kell az alkatrészek állapotára. Amikor a gumialkatrészek elkopnak, vagy a dugattyún lerakódások keletkeznek, a fékezőerő nem kielégítő. Ilyenkor az egyetlen szakszerű javítási mód a meghibásodott alkatrészek cseréje.
A fékbetétek egy fék szerkezeti egységének tekintendők. A fékbetét dörzsfelületből, fém hátlapból és rögzítő elemből áll.
A fékbetétek élettartama sokkal rövidebb, mint a féktárcsáké.
Fékbetétek kopását befolyásolja: fékbetétek anyagának minősége, az autó súlya, milyen teljesítményű az autó, a sofőr vezetési stílusa, megtett távolság. A legtöbb fékbetétbe kopásjelző van behelyezve, amikor a gyárilag megengedett vastagság alá kopik a súrlódó rész, érdemes cserélni a fékbetétet. Az újabb autóknál már a műszerfalon jelentkezik a figyelmeztetés a fékbetétek kopottságáról.
Mire figyeljünk a fékbetéteknél: repedések keletkeznek, elválik a hordozólaptól a fékbetét, elhúz egy irányba az autó, a kormány beremeg fékezéskor, kopogó, nyikorgó hangot hallunk, vibrál a fékpedál, a fékbetét vastagsága 3 mm-nél kisebb. A fékbetétek cseréjekor figyeljünk a vásárolt fékbetét egyezzen a kiszerelt fékbetéttel, az adott tengely mindkét felén cseréljük ki a fékbetétet, előtte mindenképp kérjük szakember segítségét, hogy milyen fékbetétet vásároljunk, ugyanis nagy eltérések lehetnek egyes gyártóknál.
A tárcsafék olyan mechanikus fékrendszer, ahol a kerékkel együtt forgó tárcsát az alvázhoz rögzített féknyeregben található fékpofák képesek lassítani.Mivel a féktárcsa ki van téve az időjárásnak, hajlamos a rozsdásodásra, ami kiszámíthatatlan fékezést okozhat.
Mikor érdemes cserélni a féktárcsát:
- elérte a gyártó által megadott minimum kopási vastagságot
- bordázódott a tárcsa felülete
- féktárcsa szélén „váll” alakul ki, megszűnik a fékhatás
- 60-80 ezer kilométerenként,
A dobfék a gépjárművek kerekeire szerelt fékdobok sima felületére, dörzsbetéttel burkolt fékpofák feszítésével való hatás elérése. A fékdob együtt forog a kerékkel, a fékpofák álló tárcsára vannak szerelve. A fék munkahenger olajnyomása a fékpofákat nekifeszíti a fékdobnak és a keletkező súrlódó erő fékezi azt. A dobfék előnye: a zárt térben elhelyezkedő fékpofák szennyeződése, kopása kicsi ezért hosszabb élettartamúak. Hátránya: a zárt tér miatt rossz a hűtés, ezért korlátozott a terhelhetősége.
Amikor fékfolyadékokról beszélünk, a fékolaj megnevezés megtévesztő lehet, mert a legcsekélyebb motorolaj szennyeződés is tönkreteheti a fékberendezés gumi alkatrészeit.
A fékfolyadékok minőségét a következő fizikai és kémiai tulajdonságokkal tudjuk leírni. Forráspont, vegyi semlegesség, vízzel való összeférhetőség, gumiduzzadás, egymással való keverhetőség és kenési képesség. Ezeknek a tulajdonságoknak szigorú határértékei vannak, ettől eltérni nem lehet.
A fékfolyadékok gyakorlatban történő alkalmazása jármű-, illetve fékspecifikusan történik, a jármű- vagy a fékrendszer-gyártó előírásainak megfelelően.
A glikolbázisú fékfolyadékok higroszkopikusak, és már a környezeti levegővel érintkezve is egyre több vízzel telítődnek. E tulajdonság pedig károsan befolyásolja a fékfolyadékok forráspontját. Valamint ez a fékfolyadékba keveredett víz, amely 0 °C-on megfagyhat, 100 °C-on pedig felforrhat, nem képes elkülönülni, így a legcsekélyebb víztartalomnál is lecsökken a fékfolyadék forráspontja.
A fent leírt vízmegkötő tulajdonság miatt a fékfolyadékot biztonsági szempontból évente, de legalább 2 év után a kilométerfutástól függetlenül cserélni kell!
Forrás: regi.tankonyvtar.hu illetve wikipédia
Kép forrása: getty image